Friday, March 13, 2009

A Tribute To Man Who Enlightened The World...


Memandangkan x smpai seminggu Maulidur Rasul berlalu, rasanya x terlambat lg bg aku utk menyampaikan tribute dan setinggi-tinggi selawat ke atas junjungan besar umat Islam dan idola aku, Nabi Muhammad S.A.W..aku xtau doa pjg2 n xtau bg ceramah@tazkirah kt org..so, aku cuma bleh titipkan bacaan yassin kt Baginda tym mlm maulid tuh n tules serba sikit psal baginda kt cni sebagai tanda penghargaan aku...aku rase x perlu explain pjg psal manusia terhebat dlm sejarah nih sbb suma org dah sedia maklum psal sejarah dan sirah Baginda..tym kecik2 dlu smpai la ni, antara lagu nasyid yg aku ckup minat ialah 'Rasulullah' nyanyian Hijjaz sbb lirik die yg ckup best dan mendalam...



Dlm tahun 1978, Michael H. Hart telah mengarang sebuah buku bertajuk The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History dan die telah meletakkan Rasulullah S.A.W dlm ranking 1st(bangga syall)..so, bykle kontroversi yg timbul..asal bkan Jesus@Moses sbb tym tu, Islam bkan agama terbesar..jwab si Michael nih, Rasulullah menunjukkan kejayaan yg cemerlang bkan sahaja dlm bidang agama, malah politik gak...all rounder aa senang cite..tambahan, peranan Rasulullah S.A.W dlm perkembangan Islam jauh lebih penting dan berpengaruh berbanding peranan Jesus dlm perkembangan agama Kristian...

Penah x kite terpkir cmne rupa paras Nabi?mmg jarang diceritakan kt kite ttg rupa paras Nabi sbb kebanyakan riwayat just menceritakan ttg kemuliaan akhlak dan peribadi Nabi..Tym sekolah rendah dlu, ustazah aku penah cite yg Rasulullah S.A.W lebih kacak@ensem dr Nabi Yusuf A.S sbb die ckap, dlm Quran(aku x igt surah mane) ade dinyatakan yg Nabi nih ciptaan yg paling sempurna dan dlm kitab Ihya Ulumuddin(karangan Imam Ghazali) ade dinyatakan yg wajah Nabi nih ibarat bulan purnama yg terang bercahaya dan kulit Baginda adalah 'azharul laun' iaitu putih gemilang bercahaya...pd pandangan dan logik akal aku, mmg Nabi ensem giler aa sbb naluri semula jadi manusia nih mmg sukakan kecantikan...so, selain adab dan pekerti yg mulia serta kebijaksanaan, fizikal Nabi jugak menjadi 1 tarikan dlm usaha dakwah Nabi...

Bile duk belek2 sirah Nabi nih, aku tertarik ngan 1 riwayat yg menceritakan ttg betapa humble nya Nabi nih..dlm riwayat tu, ada sorng lelaki gementar melihat wajah Nabi dan Nabi terus mententeramkan die lantas berkata,"Permudahkan(urusan) mu, aku bukannya raja. Aku hanya putera seorang perempuan Quraisy, yang memakan daging kering"...

Dlm kesempatan yg ade nih, aku nk ajak korng suma termasuk diri aku yg hina nih utk try ikut sunnah Nabi kalau x byk, sket pn jadik laa..lelame ok laa.."Rome was not built in one night"kn..huhu..klau bleh, bile org laen sebut Sallallahu alaihi wassalam (S.A.W) tu, ringankan le bibir tu nk sebut S.A.W gak..x payah pn..klau ade pape info yg x betul dlm post aku nih, tegor aa k..cau...

No comments:

Post a Comment