Friday, May 27, 2011

Harian Metro: Wajah Sebenar Rakyat Malaysia?


Ya Allah...lamanyaaa aku x menulis....setahun lepas ade aku ckap nk update blog nih, tp janji hanya tinggal janji...huhuhu(T_T)....oklaa...sbbkan ade cuti lebeh kurang 4 bulan smpai bulan 9 nih, aku pn nk try rajenkan diri tulis sket2...kan salah 1 ciri lelaki idaman adalah blogger(ye ke?)...kahkahkah...ok aaa...utk permulaan baru lepas hampir setahun x menulis, aku pilih tajuk HARIAN METRO....ni xde kaitan ngan metroseksual, Pusat Memandu Metro ataupun yg seangkatan dgnnya...ini berkaitan paper Harian Metro tu...aku rase suma org tau pasal Harian Metro nih....budak2 tadika pn rasanya tau...kalau sesapa yg x penah denga pasal Harian Metro nih, alangkah mundur hidupnya...haha...kalau ckap pasal Harian Metro nih, secara normalnya, org akan bg konotasi negatif kt paper nih...sbb ape???alaaa....sendiri mau igt laa...paper nih cm ala2 tabloid aa...kalau kt UK, nama laennya The Sun laa...tgok je frontpage,tajuk2 die mesti sensasi...cite bapak rogol anak, anak rogol mak, kena tipu ngan Mamat Afrika, cekgu bantai student etc....pas2 ayat2 die mesti cm dramatik...cthnya "Anak Setan Naik Hantu: Belasah Bapa Sebab Berhutang" etc...kalau org baca tu bleh naek angin gaklaa...yg aku peliknya, berita yg ade unsur2 seks, gosip ngan ganas bapak nih leh jadik cover frontpage plak???Yg xle blah cite Salih Yaacob kawen bini baru pn leh jd frontpage ngan tajuk "Salih ada ISI"...perkataan ISI tu plak huruf besar ngan bold...demmm...ape yg korng pikir 1st tym lepas baca tajuk cmni???Tp sedar x sedar, kita mesti admit yg Harian Metro nih mmg paper no 1 rakyat Malaysia...sbb ape???reasonnya:
1) Rakyat Malaysia makin muak ngan paper2 arus perdana cm Utusan Meloya ngan Berita Hairan yg x abes2 cita pasal politik sampah yg sgt obvious berat sebelah
2) Menggunakan modal seks, gosip ngan hiburan utk melariskan paper...mmg tu laa yg rakyat Malaysia carik...kalau cita pasal ekonomi ngan intelectual course konpem x laku
3)Ni dari pengalaman aku sendrik laa(aku pon sebenanya layan Harian Metro..kikiki)...kalau g library nk baca paper, konpem Harian Metro xde...org laen dh baca...yg tnggal hanyalah paper2 English cm The Star ngan New Straits Times...nk baca Harian Metro siap kena beratur...cuba korng pikir...yg layan Harian Metro tu pn golongan2 yg akan jadik profesional 1 ari nnt...cmne plak ngan golongan2 kelas pertengahan ngan rendah???
Yg aku bertambah pelik,cmne tiap2 ari diorg leh dpt berita2 sensasi nih???nk kate tipu dlm artikel tu mesti ckap ade bwat police report...xkan diorg reka berita kot???assumption aku aa,mesti diorg byk kaki dlm jabatan agama ngan polis...tu yg sumber berita diorg x penah putus tu...hahaha...
Papepon, pendapat aku personally, dari baca Utusan Meloya yg hampir 90% cita pasal politik yg ntah hapa2, baek baca Harian Metro...at least, ade laa gak sumber hiburan nk gelak2 ngan membe2 sbb tajuk berita yg pelik2 tu...dari baca ruang pojok dlm Utusan cm Awang Selamat tu, lg sakit ati...ye x???papepon, aku akan cuba kembali ngan post2 yg lebeh menarik lepas nih...adiossss

No comments:

Post a Comment