Monday, May 30, 2011

Setengah Hari Di Rumah Amal Hembusan Kasih Sayang


Woww...sungguh skema tjuk entry di atas...mcm nk bwat karangan spm laa plak...ahakss...Ahad mnggu lepas(22 hb 5), aku telah join 1 rombongan ke rumah anak2 yatim(nama penuh kt atas tu, aku malas nk copy paste balek) dkat Jlan Gambang, Kuantan...dkat cni, aku bukan nk cite pasal kebaikan aku g bwat keja2 amal, sbb kalau aku x cite pon, korng mmg dh sedia maklum kn pasal kebaikan aku?hahaha...mule2 aku cm berat gak nk dtg, tp sebab dh berjanji ngan rumm8 aku yg organize program nih(aku janji kalau pass pro exam nk join), so aku kena kotakan janji aku aa...bile pagi Ahad tu(dlm kol 8 lebeh) nk kena gerak, aduiiii aku rasa berat gile...standard laa bile dh abes exam malam tu mesti layan movie smpai kol 4-5 pagi...tp aku try laa gagahkan diri aku bangun gak...
Sampai je kt Rumah Amal tu, ade laa dlm 10-15 org budak2 kt sana yg sambut kitorg...ouh ye, peserta program ni adelaa dlm 30 org(laki+pmpuan...salute sama korng...yeahh)...mule2 tu budak2 tu(dlm umur antara 4-12 taun) mcm malu2 laa ngan korng...tanya sepatah jawab sepatah...aku bwat lawak pn x gelak(demmm...x paham lawak aku@aku x cukup lawak???)...lpas tu, kitorg yg budak2 laki nih dipecahkan dlm 2 grup aaa...1 grup g bwat gotong-royong...1 lg mengajar budak2 nih...sbb aku dlm mode malas, so aku pilih utk ajar budak2 ni laa...aku ajar Habib(darjah 5) math n Fakhrul(darjah 2) bm...memule tu diorg cm malu2 gak, tp bile dh lama sket baru diorg byk ckap n stat mesra ngan aku...pas2 aku nmpak buku Arab darjah 2...demmm...sama level kot dgn apa yg aku blaja ngan Ustaz Ali...down2(T_T)...
Lepas sejam lebeh, kitorg proceed to next tentative laa...kitorg ade bwat sukaneka ngan diorg...ade 3 games...tp ape ntah namanye...aku pon x igt...yg aku igt game 1st tu diorg kena guna tali utk bwak kuar botol dr bulatan kecik...yg game 2nd tu cm lg enjoy laa bg aku(korng bleh refer dkat gamba di atas)...aku jd kena guide budak2 grup aku yg ditutup mata nih utk baling belon air dkat grup lawan...kire tym tu penuh laa ngan aksi2 yg kiasu dan bising2 yg xle blah...hahaha...game 3rd plak aku pn x paham sgt cara maennya...kalau x, aku mmg malas nk maen dh lpas maen game 2nd tu...letih dow jerit2...tp 1 menda yg bwat aku terharu(cewahhh) bile budak2 nih ramai2 sebut nama aku ajak maen sekali...demmm....aku x sangka masih ade gentle part dlm ati aku nih...
Lepas abes maen tu, kitorg lunch skali ngan budak2 nih...tp 1 menda yg agak menyentuh perasaan yg diceritakan oleh sahabat aku(aku x tgok sendiri kejadian ni), bila dia tnya salah sorng anak yatim kt sana, budak tu ckap diorg dpt makan sedap2(nasi berlaukkan ayam) SEMINGGU SEKALI je...tu pn JARANG2....WARGHHHHH!!!ini mmg sgt sedeh doh!!!aku cm nk nanges bile membe aku cite balek...aku try reflect balek kt diri aku...mmg keadaan aku jauh lebeh bernaseb baek dr diorg...makan pakai sentiasa cukup...diorg baru setahun jagung hidup kt dunia....tp dh kena tempuh perjalanan hidup cmni (T_T)
Tym nk balek tu, aku sekali lg terharu bile ade budak ckap "Nnt abg2 dtg laa lg ye...boleh maen2 dgn kitorg lg"...InsyaAllah adek2...kalau ada rezeki kita brjumpa lg...pikir balek, aku cm x nyesal aa korbankan waktu tidur pagi aku utk maen2 dgn budak2 nih...byk benda yg aku belajar dr diorg walaupon diorg kecik2 lg...kpd korng suma, kalau ada masa, try laa gagahkan diri melawat umah2 anak yatim ni....series korng x menyesal...korng pasti akan balek dgn perasaan senang ati...mayb ada keberkatan dkat anak2 yatim nih...

Daripada Abu Ummah diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya." [Riwayat Ahmad]

Ouh ye, kalau korng ade nk bg sumbangan ke...nk arrange aktiviti apa2 ke, Rumah Amal Hembusan Kasih Sayang nih bleh dikontek di link berikut:


Jom sama2 kita kejar keberkatan dan keredhaan Allah SWT...InsyaAllah

No comments:

Post a Comment